Pages

Ingin berjinak dengan Online Bisnes??

27.5.10
Bank Rakyat.Net - Sesuai untuk mereka yang baru ingin berjinak-jinak dengan perniagaan internet.
Salam Sahabat-sahabat seperjuangan sekalian. Sesungguhnya, kehidupan kita yang diciptakan oleh Allah ini memang penuh dengan hikmahnya. Jika kita pandai mensyukuri dengan apa yang terjadi, InsyaAllah, tenanglah dan berkatlah hidup kita. Jika kita tak reti hendak bersyukur, maka punahlah hidup kita. Contoh terdekat pada kita ialah pada keadaan saya sekarang, termasulah rakan seperjuangan yang baru grad bulan April 2010 lepas, mungkin ramai yang masih belum mendapat kerja lagikan. Termasuklah saya ni. 

Namun, telah ditentukan Allah, sumber kewangan kita makin hari, makin kusut. "Sampai bila boleh bertahan duit tabungan ni??" Itulah persoalan yang bermain di minda saya bila duit dalam simpanan makin berkurang. Lalu, dengan berkat kurnia akal fikiran oleh Allah, maka ketika saat inilah otak saya mengeluarkan pelbagai idea bagaimana mahu mendapatkan pendapatan sampingan. Tgk betapa Maha Bijaksana nya ALLAH, andai tidak diberinya kesusahan ini pada saya, alamat pemalasla saya nak mencari pendapatan sampingan ini. Lalu menjadikan saya umat Islam yang pemalas.

So, nak dipendekkan cerita, kepada rakan-rakan yang masih tercari-cari sesuatu yang baru untuk diceburi, saya mengesorkan agar rakan-rakan try perniagaan internet. Namun, timbul pula soalan, produk tiada, macam mana mahu jual di internet. Lagipun, buat website pun tak tahu. HAAA., Inilah yang saya nak cadangkan ni. Apa kata rakan-rakan jual produk orang lain dulu, website pun tuan punya produk yang akan bekalkan. Tuan punya bisnes menamakan bisnes ni BankRakyat.Net. Produknya adalah ebook tentang perniagaan internet. Apa yang rakan-rakan perlu lakukan hanyalah promosikan website tu pada rakan-rakan lain pula. Dengan ini kawan-kawan akan dapat: Pelajari teknik nak promosi website. Ini merupakan teknik yang paling penting untuk dipelajari kalau nak start bisnes online ni.

Kenapa ya saya kata program jual semula produk ni sesuai tuk org yang baru nak berjinak-jinak dengan online bisnes ni:
  • First sbb modal murah. Iaitu kawan-kawan kena beli ebook tu dulu, harganya RM50. Kawan2 akan dapat ebook tu, kawan2 bacalah untuk mengembangkan lagi bisnes ini kelak. Then, kwn2 akan dapat website replika untuk kawan2 promosikan kepada orang lain. Setiap jualan ebook, kawan2 akan dapat komisen RM 40, RM 10 lagi tauke yang amik sbb bekalkan website dan server untuk kwn2 berniaga. Murahkan, dapat 2 pelanggan, dah dapat cover modal(RM80 - RM50 = RM30 untung lagi). Takkan cari 2 pelanggan seumur hidup pun susah??? SO, bleh kate takde risiko langsung.
  • Kalau stat bisnes sendiri, mahal. Upah org buat website ke RM 1500, nak beli server lagi, domain lagi. Tak kurang RM2000.
  • Kalau buat bisnes fizikal lagi mahal, kurang2 jual burger je RM2000. Tu pun tak tentu balik modal dalam sehari.
  • Kata nak cari modal sampingan, cukup la just promote link, tak susah. Kalau buat bisnes sendiri, tak tercapai dek akalmu nanti nak urus semua.
  • Kata just baru nak jinak-jinak, elok sgt laa. Kita boleh belajar macammana nak promosi website melalui pengalaman sendiri.
Ok, mungkin kawan-kawan masih ragu-ragu lagi sbb tak pernah langsung involve online bisnes ni. Tp takpe, Saya sendiri, Mohd Haniff Izhar akan guide kawan-kawan hingga at least dapat modal balik. Saya akan ajar camna nak promote link secara berkesan. Yang penting, kawan-kawan kena rajin dan tak mudah putus asa. Cerita benar, starting memang payah, saya ni pun nak dapat first 2 customers pun makan setengah bulan jugak la. So, janganlah give up awal sangat and amik sambil lewa. SO, shor saya
pada yg nak mulakan perniagaan internet. Mulakan dengan BankRakyat.Net

Tiada ulasan:

Catat Ulasan