Pages

My First Week In CIMA Perlis

14.1.11
Mungkin ada sahabat yang telah tahu @ ada yang masih belum tahu yang saya sudahpun berhijrah ke Perlis untuk berkhidmat dengan CIMA ataupun dikenali dengan NS Cement Sdn Bhd. Hari ini, nak dekat 2 minggu la saya telah memulakan khidmat saya di sini. Overall, apa yang boleh dikata, setakat ini semuanya berjalan dengan lancar. Staff-staff senior dan seangkatan juga setakat ini semuanya OK-OK je, semuanya peramah dan banyak memberi kerjasama kpd saya dan rakan2 len (Yang juga baru mula bertugas disini)

Dalam 2 minggu, antara staff2 yang telah saya kenali ialah En Ramli Jaafar (my boss), En Khairul Anuar(Boss jugak), En Sayuti and Fathullah(kire boss gak merangkap senior engineer), En Zul, Mr Lim, Kak Khuzani n Kak Lin, Redza (shift engineer), En Naser(manager quarry dept), Abg Khalid (Manager Packing Plant), Abg Sufian (CCR2 Rawmill) , Pak Ku (Cement Mill CCR1), Abg Muslim (CCR Cement mill), Abg Lan (CCR1), En Shahrul (Safety Dept), Abg Tat(CCR2 Raw Mill), Faiz (Planner), Kapten Zamberi(Head HR), serta ramai lagi....

Tengok le serba sedikit gambar yang dapat saya snapshot dalam kilang tue.

 Pemandangan dari atas Bukit Kuari Kilang

Tu, nun jauh sana tu thailand tue..

Tengoklee, betapa rompongnya bukit chuping ni, setelah ditarah utk dibuat simen selama 35 tahun.



Kawasan ni dikelilingi sawah padi. Byk kampung2 kat sekeliling nie

Pajero yang power, bleh nek bukit kuari ini dengan selambe jerk, saya yang duduk dalam pajero tu plak yang cuak.

 Batu-batu limestone (batu kapur)







 Beberapa jenis crusher yang digunakan disini utk memecah batu


Pemandangan didalam kawasan kilang




 Ketika maintenance ball mill, paneh tu kat dalam ni. Adela dalam 40-60 degree kot.(Rasenyelaa)

 Dengan selambenye mamat ini membuka maintenance hole kat cyclone chamber yang tengah membara ini. (1000 degree +++) Saya yg mengambil gambar ni pun dah cuak2 takut2 material kat dalam tu tesembur keluar.

 Antara chemney tertinggi kat sini.


 Pemandangan dari atas menara preheater. Nampak tak wagon bulk yang panjang kat kiri tue. (Rasenye die tgh unload raw material tu)





 En Fakrudin bersama En Faiz, planner yang berpengalaman.



Inilah saja pengalaman 2 minggu pertama yang dapat saya kongsikan di ruangan ini. Moga artikel ini dapat memberi inspirasi kepada kita semua untuk terus berusaha memperkasakan lagi diri dalam kehidupan terutamanya buat adik2 UIA yang mungkin terbaca, mungkin ini boleh memberi gambaran kepada semua bagaimana beekhidmat di sebuah syarikat besar bertaraf Heavy Industry.~ Haniff Izhar

7 ulasan:

  1. anip..kawasan CIMA perlis nmpk ag cntek dr CIMA N9 kn??nmpk mcm ag selesa,sejuk je.hehe

    BalasPadam
  2. Environment mmg lagi menarik dari N9, dok sini lagi ade life laa dr dok bahau.. Tapi flow kilang agak berserabut, sbb dah banyak modification dibuat.. mmg susah nak faham flow kat kilang sini banding kat N9, belt conveyor pun beserabut je tgk.. hahaaa..

    BalasPadam
  3. kalu ko anip,aku rs kejap je da dpt fhm..hehe..ade sp2 ag bdk kte join CIMA??

    BalasPadam
  4. enggak ada.. aku sorang jelah kot.. hahahaaa..

    BalasPadam
  5. sedihnya tgk habis bukit ditarah mcm tu sekali

    BalasPadam